TRIGGER FACTOR



Tahukah anda?

11.2 peratus kematian di Malaysia adalah akibat penyakit KANSER.

Dengan Pengambilan set Classic Nutrition Pack (CNP) sebagai makanan pelengkap serta mengamalkan pengambilan Trigger Factor secara teratur dapat mencegah penyakit kanser.
Setiap saat berbilion-bilion sel baru dihasilkan di dalam badan manusia untuk menggantikan sel-sel lama yang telah mati. Radikal bebas terhasil apabila sintesis sel berlaku di dalam badan manusia.
Sintesis sel baru yang rosak akan menghasilkan radikal bebas yang boleh bertukar menjadi punca-punca penyakit yang sukar untuk diubati seperti kanser dan juga mempercepatkan proses penuaan seseorang. Sintesis sel yang tidak normal ini boleh berlaku melalui beberapa faktor seperti persekitaran yang tercemar, pemakanan yang salah dan genetik.
Radikal bebas ini dapat dibuang melalui tindakan oleh ‘macrophage’ sejenis sel imun yang akan menelan semua radikal bebas ini untuk di rawat dan ditukar kepada bentuk yang tidak merbahaya. Macrophage ini dapat menjalankan tugasnya apabila ia juga dibekalkan dengan bekalan nutrien yang secukupnya. 

Sebagai bantuan Trigger Factor diformulasi bersama bahan-bahan yang mempunyai nilai antioksida dan nyahtoksin dalam menyingkirkan bahan-bahan radikal bebas dan toksin yang tidak diperlukan untuk badan.

1. Tocotrienol

Di Malaysia dan seluruh dunia amnya kanser payu dara menjadi pembunuh utama kanser yang menyebabkan kematian. Di anggarkan satu daripada 19 wanita pada umur 70 tahun akan mendapat penyakit ini.
Hormone estrogen yang terlalu lama berada di dalam badan akan bertukar menjadi tumor dan seterusnya kanser sekiranya tidak dapat di singkirkan di dalam badan dalam jangka masa tertentu.
Akhir-akhir ini saintis telah membuat kajian tentang produk semulajadi yang boleh membekalkan anti estrogenic dan kesan perencatan ke atas sel kanser terutamanya kanser payu dara . Bahan semulajadi itu telah ditemui dan kajian demi kajian masih diteruskan untuk mengetahui kebaikan lain yang ada di dalamnya. Bahan tersebut adalah Tocotrienols yang di ekstrak daripada minyak kelapa sawit. 

Hasil ujian in vitro dan in vivo mendapati Tocotrienol bertindak dengan merencatkan pertumbuhan sel kanser yang dihasilkan oleh estrogen yang terlalu lama berada di dalam badan. Tocotrienols juga menambahkan sel pembunuh semulajadi-(sel darah putih yang menentang jangkitan virus dan tumor) dan interferons-(protein semulajadi yang dihasilkan sel imun untuk melawan parasit asing seperti virus, bakteria dan sel tumor). Sebagai rumusan daripada penemuan yang telah dipatenkan ini tocotrienols menjadi alternatif utama dalam merawat dan mencegah sel-sel kanser dan menguatkan system imun badan terutamanya selepas kimotherapi.

2.Curcumin (curcuminoids)

Adalah tumbuhan yang kaya dengan ‘phyto-nutrien’ yang dijumpai di dalam akar kunyit. Struktur molekul dan aktiviti biologi curcuminoids ini menunjukkan ia adalah anti oksida, anti keradangan, anti kanser dan juga anti mutasi.
Anti oksidan digunakan untuk meneutralkan radikal bebas. Hasil kajian baru-baru ini mendapati curcuminoids menunjukkan kebolehan bukan setakat meneutral dan menghapus radikal yang berbahaya malah juga dapat menghalang pembentukan radikal ini dari awal lagi.
Keradangan selalunya berlaku akibat daripada fizikal trauma dan penyakit. Hasil eksperimen ke atas manusia, aktiviti anti-keradangan oleh Curcuminoids sangat menakjubkan. Pembentukan kanser pula lebih kompleks dan berpunca dari sel yang tidak normal akibat daripada persekitaran tercemar, makanan rosak dan tabiat sosial yang buruk.
Curcuminoids telah menunjukkan kebolehan untuk memperbaiki sel yang tidak normal dan akhirnya sel yang sihat dapat dihasilkan semula. Dengan sel yang sihat segala toksin dapat disingkirkan dan sistem badan dapat melawan serangan penyakit secara semulajadi dan menyeluruh.

3.Kranberi

Proanthocyanidins adalah kandungan fitokimia yang terdapat di dalam kranberi yang bertindak sebagai pemacu antioksidan dengan kesan antikeradangan( anti-inflamatory) yang merencatkan gangguan bakteria ke atas sel epithelium pundi kencing.
Kebaikan utama tindakbalas ini ialah bakteria tidak dapat bergabung untuk menyebabkan jangkitan bakteria ke atas pundi kencing, saluran kencing dan tempat-tempat yang berkaitan.
Proanthocyanidins bertindak dengan merencatkan kebolehan bakteria E. coli untuk melekat dipermukaan uterus dan pundi kencing yang menjadi punca kesakitan ketika pembuangan urin.
Saintis juga percaya buah ini dapat membantu menyelesaikan masalah lain seperti ulser dan masalah gusi melalui perencatan aktiviti bakteria.
Sesetengah pengamal perubatan juga mendakwa kandungan lain seperti acid quinic yang terdapat di dalam kranberi dapat mencegah daripada terbentuknya gejala batu karang.

No comments:

Post a Comment